BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, December 27, 2010

Kain 'Good Morning' Pertama

Assalamualaikum buat semua. Alhamdulillah, bertemu lagi kita dalam entri terbaru saya. Lama juga saya tidak berpeluang memperbaharu blog ini kerana sibuk ke Pahang, kampung sebelah ibu. Biasalah, kalau tiada sebab, buat apa pulang ke kampung, baik goyang-goyang sahaja di rumah.

Kali ini, anak mak cik saudara saya yang melangsungkan perkahwinan. Orang kita kata, nikah gantung(nikah dulu baru majlis), sedangkan salah(nikah dulu, tapi tidak bersama sebaik selesai proses pernikahan). Pedulikkanlah tentang isu itu, janji halal.

Mak cik yang mana? Hah. Yang ini masalah sedikit nak diceritakan. Asbabnya, keluarga sebelah ibu saya sangat besar. Memanglah keluarga semua pembaca juga besar, tapi senang cerita, saya masih ada moyang. Dan saya pula sudah ada anak buah. Apa maknanya? Fikir sendiri. Keturunan yang telah enam generasi ini memang besar sehinggakan ada masanya saya tidak mengenali siapa datuk, nenek, pak cik, mak cik, sepangkat, anak buah yang berstatus saudara.

"Hah. Yang itu atuk Ungga, sobolah eh nenek Ungga"
"Hah?"
"Apo laie, salamlah"

Macam itulah lebih kurang. Kita sambung fasal kenduri balik. Yang empunya majlis, Mak Long Ani, anak kepada Wan Angah, adik kepada Wan Kiah, iaitu wan saya. Yang kahwin anaknya, berpangkat akak saudara saya(lain daripada cara pangkat orang Jawa sebelah abah). Hari saya sampai, pagi Jumaat memang tidak ada banyak sangat kerja yang dilakukan. Yalah, masing-masing belum lagi bertindak di bahagian yang diarahkan ketua tukang masak.


Dari kiri; Wan saya, sepupu, moyang saya

Usai jemaah Jumaat, saya bersama pak cik terus ke rumah majlis untuk aktiviti memotong daging. Jangan tanya saya pandai atau tidak, sebab pengalaman untuk itu tiada. Kerja saya, mudah. Cuma tolong angkat-angkat barang, bancuh-bancuh air, basuh-basuh pinggan. Malamnya saya berpeluh juga menolong pak cik membasuh pinggan yang bertimbun. Dengan cawan dan pinggan yang bercampur, entah apa-apa. Lantaklah.
"Esok aku nak rehat".



Keesokannya, memang benar saya santai-santai asbab kumpulan belia kampung ini sudahpun bekerja. Dapatlah juga topi cantik ala-ala orang Viet dan kain tuala 'Good Morning' yang dihadiahkan untuk penanggah lelaki. Cuma paginya sahaja sedikit capek membantu ibu bakar belacan, bikin air kopi sejuk, dan diakhiri dengan menonton orang pakar hias hidangan makan beradap.

Selesai itu, saya hadir ke majlis pada petangnya untuk makan-makan. Memang cantik si pengantin dimekab oleh yang pakar, adik pengantin. Walaupun sedikit terkelu melihat gayanya yang semakin agar-agar, tapi tak apalah, saudara juga. Majlis berjalan baik tanpa ada sebarang masalah. Jadi, tidak ada pun yang menarik dalam entri saya kali ini. Sekadar ingin mencoret kenangan di tempat yang sepatutnya.

p/s:kurang idea lah. tidak ada banyak kenangan yang menyeronokkan sangat. biasa-biasa aja.

0 respon: