BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, July 26, 2012

Alkisah Kucing.

Ada satu malam minggu lepas, bila penulis nak ke dewan besar sebab ada talk fasal Crime. Minat sangat dengan penceramah, Kamal Affendi Hashim, sampaikan emak sendiri pun minat la. Talk malam tu sangat menarik walaupun delay dengan keletah peceramah, nak buat gimik la apa, tapi at the end, cool, tu yang dapat saya rangkumkan dan sangat memberi manafaat kepada sesiapa yang menghadirinya. Habis~
Bersama Encik Kamal Affendi Hashim
Isi cerita bermula di sini. Tidaklah begitu menarik saya rasa, tapi baca dulu. Anda tahu kucing? Soalan sengal-sengal ubi dari saya. Benar, ni nak cerita fasal kucing je pon. Haha. Yea, kucing ini makhluk tuhan yang diciptakan untuk menjadi binatang peliharaan, dan ia menjadi haiwan kesayangan Baginda Muhammad SAW. Nak cerita banyak pun anda mesti tahu kan, dan saya rasa kepada yang tidak membela kucing, anda ada kehilangan satu keseronokan bermain dengan binatang peliharaan sebegini.

Sewaktu saya dalam perjalanan untuk ke Dewan Besar, saya dengan rushingnya mengejar masa, jadi motorsikal pemberian abah saya bawa laju, tetapi cekap. Dapat lah potong beberapa kereta termasuk Hilux. Nak dijadikan cerita, saya memperlahankan tunggangan dan perasan ada sesuatu di jalanraya. Kucing baru kena langgar!

Kucing itu dah menggelupur saya tengok. Dilanggar di kepala, hancur tetapi badan masih ada, menggelupur. Ah, sedih juga. Minta-minta Izrail tak mengambil nyawa saya sedemikian rupa. Nak berhenti tidak dapat sebab saya di haluan yang lagi satu, tidak bertentang, lorong berbeza. Masih saya ingat kelikatan darah pada jalan itu, agak besar radiusnya.

Tetapi,dalam pada masa yang sama, saya ternampak ada kucing yang macam melihat tragedi itu berlaku. Ada perhubungan mungkin antara keduanya. Mungkin ibu atau ayah. Tetapi, melihat kepada saiz kucing yang melihat tragedi itu, lebih kurang ibu kucing kot. Yang sempat saya lihat, kucing itu seolah-olah melihat yang terbaring, duduk senyap juga di tengah2 jalan. Yang puas nak mengelaknya kereta. Tragis sungguh.

Rupanya kucing pun ada perasaan sedih, dan ambil kisah tentang apa yang berlaku. Cuba bayangkan kalau kucing tadi boleh meraung, yakin pasti ada orang kena heart attack dekat situ juga. Itulah kisah kucing itu. *macam cerita budak2. haha

Manusia? Nak sedih? Buang lagi ada. Heh~

0 respon: