BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, May 14, 2010

14 Mei?



Hampir 42 tahun yang lalu, semalam, merupakan detiknya di mana wujudnya sikap prasangka dan meluahkan apa yang sebenarnya terbuku dalam hati setiap masyarakat tentang sosio-ekonomi mereka. Ibu saya yang pada masa itu baru berumur 6 tahun masih ingat perkara tersebut. Lupa sebutannya. Tetapi maknanya hampir sama dengan darurat. Ibu cerita, waktu itu semua orang kena masuk rumah jam 6 petang. Benar kata ibu. Tapi ibu tidak tinggal di tempat di mana orang sibuk menetak orang. Ketika itu ibu tinggal di Sungai Pinang, Klang yang mana tempat ini signifikan untuk orang Melayu dan tidaklah ia memudaratkan ibu yang masih kecil.

Wan pun ada cerita. Wan kata, takut. Ibu kecil lagi. Wan kata, orang Melayu di Klang ramai yang nak ke Kuala Lumpur untuk sertai program tetak-menetak. Wan kata, nasib baik arwah atuk tak macam wan yang garang. Wan kata, arwah atuk kerjanya membebel fasal tempoh OT kena kurang. Oh, begitu. Cikgu Kamariah pun ada respon tentang persoalan saya di kelas. Asal cikgu, Kampung Baru. Ha. Memang tepat pada sasaran. Cikgu kata, sebelum kejadian, ramai orang Cina bawa penyapu. Lepas menang pilihanraya la katakan. Cikgu kata, orang Cina suka-suka. Tapi, cikgu sambung yang orang Melayu berang. Penyapu kan suei.

Bila disiasat, rupa-rupanya orang Melayu berasa dihina oleh orang Cina atas kekalahan Parti Perikatan di tangan Gerakan. Isu-isu begini, iaitu salah faham sepatutnya dielakkan. Mungkin perlu untuk kita fikir dahulu apakah kesan andai kita lakukan sesuatu. Macam kawan saya. Ingatkan nak gurau-gurau, dilepasnya juga getah ke muka saya. Nasib baik cepat ambil wudhu'.

Beginilah. Cara yang paling baik untuk mengatasi masalah ini adalah dengan memahami antara satu sama lain. Contoh cukup baik, macam sekolah saya, cikgu-cikgu ramai juga berbangsa Cina. Tetapi tak pula mereka halang kami untuk berdoa sebelum kelas. Maknanya, mereka faham tentang amalan kami dan mereka hormati. Sikap tidak hormat-menghormati seperti inilah yang mudah menjatuhkan sesebuah bangsa. Lihat isu Operasi Lalang, juga sama. Kampung Medan, juga sama. Jadi, fikirkanlah sesuatu agar sikap seperti rasisme ini dapat kita elakkan. Tidak salah memperjuangkan ras masing-masing, cuma, jangan sampai perjuangan itu menindas mana-mana pihak. Sekian.

p/s:harap tak berulang lagi. saya tak mahu rasai perintah darurat sebab tak seronok. dulu pernah kena waktu Bkt. Pelandok kena serang J.E.(1998)

6 respon:

Kelab Debat Bahasa Melayu Sekolah Tuanku Abdul Rahman said...

betul2.tak baek gado2.dose.

Haziq Janudin said...

ni sape la pulak nih? heheh.

Kelab Debat Bahasa Melayu Sekolah Tuanku Abdul Rahman said...

adelah...
rahsie..klu nk tawgak...bay0 dlu..
hehe..

Haziq Janudin said...

kuang asam nye junior...
haha...

aku budak baru said...

1malaysia, 1suara, 1 hati.
selamat hari merdeka, merdeka minda.
hha.
tau, tade kaitan pon kan.

Haziq Janudin said...

gile ko...
hahaha...