BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, March 18, 2011

Syaitan dan Lori-lorinya Bakal Masuk

Khutbah tadi seronok. Fasal rokok. Dapatlah juga saya tambah maklumat fasal rokok yang mnyebabkan 10000 orang di Malaysia mati setiap tahun. 100000 pula akan melapor setiap tahun atas penyakit jantung dan faktornya adalah rokok. 30% daripada jumlah 10000 tadi akan terlibat dalam penyakit kanser(10 jenis), 50% penyakit jantung dan strok, dan bakinya, lain-lain.

Topik asal, belajar. Saya terpegun dengan kesungguhan bapa-bapa membawa anak-anak 'jantan' mereka ke masjid untuk mendidik anak-anak mereka bersembahyang Jumaat. Bagus! Itu ayat yang terbaik keluar dari mulut saya. Walaupun 'bagus', saya ada sedikit pandangan fasal tempoh khutbah, sampailah habis sembahyang.



#1; Pendengaran
Masjid di tempat saya ada satu kawasan khas disediakan buat kanak-kanak. Sesuai. Tapi tidak efisyen. Bising sangat. Ganggu jemaah. Waktu khutbah dah satu hal, sembahyang, Masya-Allah.

#2; Pemerhatian
Alhamdulillah, pandai ayah mengajar anak sembahyang. Tapi ayah tak cukup bijak mendidik diri sendiri dan anak. Waktu sembahyang tadi, puas saya cari saf yang tiada kanak-kanak. Sebab apa? Sebab, kalau anak-anak ini tidak solat(belum baligh,baru 3-4 tahun), saf yang wujudnya kehadiran homosapien itu tidak sah, melalui ustazlah. Perkara ini dah ditegur oleh ustaz-ustaz yang seringkali beri ceramah. Patutnya, ayah bawa anak ke bahagian paling tepi dalam saf, baru betul. Tambahan lagi, saf pun tak cukup rapat. Entahlah bila nak hilang ego masing-masing. Kalau ada tengok video mempersenda Islam sekalipun, safnya rapat. Kata Imam yang pandai sangat baca doa Qunut tu, "Long, rapatkan saf, nanti, syaitan dan lori-lorinya bakal masuk".



Tapi, saya hanya keluarkan pendapat. Kadang-kadang, orang berumur ini sangat sensitif. Takut pula jejaskan silaturrahim yang tak terbina ni. Saya harap dapat memperbetulkan diri sendiri juga kerana sesungguhnya tiada yang sempurna di dunia kecuali Allah SWT.

p/s: kalau penulis ada anak, macam mana pula? haha.

0 respon: