BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, March 19, 2011

Pak Cik Tak Kisah

Bangun pagi tadi, emak kejutkan lagi. Saya segan pula bila orang tua saya ini kejut, pastinya waktu Subuh tinggal berapa detik minit sahaja tinggal. Ada juga yang mengejut, tapi tak terjaga. Apapun, terima kasih ya. Awal-awal lagi, saya minta emak jerang air, nak buat oat. Sedap juga pagi-pagi melayan kepanasan susu oat bersama ibu tersayang.

Baiklah, berbalik kepada isi. Elok-elok melayan minuman, saya buka saluran televisyen untuk santapan minda sekali-sekala. Banyak yang saya dapat. Ada yang seronok, menarik, sedih, bahkan lucu. Tahu tak fasal yang lucu? Ha, ini ceritanya.

Seorang pekerja Majlis Bandaraya Ipoh sewaktu itu sedang memotong rumput di kawasan perumahan di Taman Klebang Jaya(kenal tempat itu). Sedang 'syiok2' melayan tebasan mesin ke atas rumput-rumput yang tidak bersalah itu, beliau terjumpa sesuatu! Ha, cer teke. Patung bayi? Robot Transformer? Janin(harap-harap tidak)? Semua salah. Dia jumpa BOM!

Ha, apa yang melawakkan, pak cik India tu bawa bom itu dari tempat kejadian ke balai polis terdekat(10km jaraknya) dengan menaiki motor! Amboi, relaks sungguhkan. Kalaulah tengah 'kona baring', buat-buat menggediklah pula si bom tu nak meletus, tak ke hilang terbarai tubuh badan pak cik tersebut? Haha. Apalah pak cik. Lain kali, 'call' la polis awal-awal. Bahaya.

Yang menambahkan perisa lawaknya, apabila sampai sahaja pak cik tersebut di balai polis, bom itu meletup. Eh, bukanlah. Saja bikin gamat. Nak dijadikan cerita, polis tak mahu terima. Biar saya dialogkan.

Uncle: Tuan, saya mau laporla...


Polis: Ye, silakan beri IC dan laporan.

Uncle: (sambil keluarkan bom yang disorokkan di belakang badan) Tadi pagi, saya potong rumput. Lepas tu, saya jumpa sama ini bom.

Polis: (dengan terkezut) Umangai! Bosar eh! Mampuih den.(slanga NS)

Uncle: (dengan selamba) Ala tuan. Tara letupla. Saya bawa 15 minit sini mari.

Polis: Eh, tak boleh pak cik. Pak cik kene pulangkan balik bom ni kat tempat asalnye. Pak cik tak boleh angkat bende ni sesuke hati sebab bahaya.

Uncle: Habis, apa saya mau bikin?


Polis: Macam ni lah. Pak cik bawak balik bom ni dan letak semula bom ni kat tempat yang pak cik amek tadi.

Pak cik itu pun bawalah balik bom yang tak meletup lagi itu selama 15 minit menaiki motornya. Yang lawaknya, apahal la polis tu suruh pulangkan balik bom tu. Dah la tak tolong. Ah, takutlah tu. Haha.

p/s: mahu pulang ke sabak bernam, bakal tidak belayar dalam beberapa hari. adios.

1 respon:

Zuratul Ain said...

tak lawak pun paman =.="