BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, March 31, 2011

Esok Kerja!



"Mak temankan adik cari kerja ya". Itu ayat yang keluar dari mulut ibu. Mungkin kerana aku sering mengadu kebosanan, nak cari duit kononnya. Sudahnya, pagi tadi sewaktu bersama ibu, aku mencari kerja yang sesuai untuk diriku. Macam-macam kedai aku pantau. The Store menjadi pilihan kerana mungkin tugasku menjadi juruwang kompleks itu. Wah, menarik!

Dalam 20 minit sampai rumah, ada panggilan daripada nombor yang tidak aku kenali. "Adik, boleh datang interview tak?". "Eh, ni akak spec ek? Saya dah dekat rumah la kak. Takde transport nak ke sana." Dalam hati sebenarnya mahukan jawatan jurujual di The Store. "Abeh, adik nak ke sini naik ape?". "Bas." "Ok dik. Macam ni. Esok adik datang kerja ek. Pakaian formal, bertie." "Esok?". "Ha. Gaji RM700.00. Jangan lambat, potong gaji nanti".

Sudahnya, aku jadi pekerja di sebuah kedai kaca mata di Klang. Hm... Sedikit gementar sebenarnya mahu bekerja. Maklumlah, pertama kali. Doakan ye. Salam

Tuesday, March 29, 2011

Status

Pening. Tiada idea. Bosan. Dan bermacam-macam lagi. Mungkin cuti lama. Salam

Saturday, March 19, 2011

Pak Cik Tak Kisah

Bangun pagi tadi, emak kejutkan lagi. Saya segan pula bila orang tua saya ini kejut, pastinya waktu Subuh tinggal berapa detik minit sahaja tinggal. Ada juga yang mengejut, tapi tak terjaga. Apapun, terima kasih ya. Awal-awal lagi, saya minta emak jerang air, nak buat oat. Sedap juga pagi-pagi melayan kepanasan susu oat bersama ibu tersayang.

Baiklah, berbalik kepada isi. Elok-elok melayan minuman, saya buka saluran televisyen untuk santapan minda sekali-sekala. Banyak yang saya dapat. Ada yang seronok, menarik, sedih, bahkan lucu. Tahu tak fasal yang lucu? Ha, ini ceritanya.

Seorang pekerja Majlis Bandaraya Ipoh sewaktu itu sedang memotong rumput di kawasan perumahan di Taman Klebang Jaya(kenal tempat itu). Sedang 'syiok2' melayan tebasan mesin ke atas rumput-rumput yang tidak bersalah itu, beliau terjumpa sesuatu! Ha, cer teke. Patung bayi? Robot Transformer? Janin(harap-harap tidak)? Semua salah. Dia jumpa BOM!

Ha, apa yang melawakkan, pak cik India tu bawa bom itu dari tempat kejadian ke balai polis terdekat(10km jaraknya) dengan menaiki motor! Amboi, relaks sungguhkan. Kalaulah tengah 'kona baring', buat-buat menggediklah pula si bom tu nak meletus, tak ke hilang terbarai tubuh badan pak cik tersebut? Haha. Apalah pak cik. Lain kali, 'call' la polis awal-awal. Bahaya.

Yang menambahkan perisa lawaknya, apabila sampai sahaja pak cik tersebut di balai polis, bom itu meletup. Eh, bukanlah. Saja bikin gamat. Nak dijadikan cerita, polis tak mahu terima. Biar saya dialogkan.

Uncle: Tuan, saya mau laporla...


Polis: Ye, silakan beri IC dan laporan.

Uncle: (sambil keluarkan bom yang disorokkan di belakang badan) Tadi pagi, saya potong rumput. Lepas tu, saya jumpa sama ini bom.

Polis: (dengan terkezut) Umangai! Bosar eh! Mampuih den.(slanga NS)

Uncle: (dengan selamba) Ala tuan. Tara letupla. Saya bawa 15 minit sini mari.

Polis: Eh, tak boleh pak cik. Pak cik kene pulangkan balik bom ni kat tempat asalnye. Pak cik tak boleh angkat bende ni sesuke hati sebab bahaya.

Uncle: Habis, apa saya mau bikin?


Polis: Macam ni lah. Pak cik bawak balik bom ni dan letak semula bom ni kat tempat yang pak cik amek tadi.

Pak cik itu pun bawalah balik bom yang tak meletup lagi itu selama 15 minit menaiki motornya. Yang lawaknya, apahal la polis tu suruh pulangkan balik bom tu. Dah la tak tolong. Ah, takutlah tu. Haha.

p/s: mahu pulang ke sabak bernam, bakal tidak belayar dalam beberapa hari. adios.

Friday, March 18, 2011

Syaitan dan Lori-lorinya Bakal Masuk

Khutbah tadi seronok. Fasal rokok. Dapatlah juga saya tambah maklumat fasal rokok yang mnyebabkan 10000 orang di Malaysia mati setiap tahun. 100000 pula akan melapor setiap tahun atas penyakit jantung dan faktornya adalah rokok. 30% daripada jumlah 10000 tadi akan terlibat dalam penyakit kanser(10 jenis), 50% penyakit jantung dan strok, dan bakinya, lain-lain.

Topik asal, belajar. Saya terpegun dengan kesungguhan bapa-bapa membawa anak-anak 'jantan' mereka ke masjid untuk mendidik anak-anak mereka bersembahyang Jumaat. Bagus! Itu ayat yang terbaik keluar dari mulut saya. Walaupun 'bagus', saya ada sedikit pandangan fasal tempoh khutbah, sampailah habis sembahyang.



#1; Pendengaran
Masjid di tempat saya ada satu kawasan khas disediakan buat kanak-kanak. Sesuai. Tapi tidak efisyen. Bising sangat. Ganggu jemaah. Waktu khutbah dah satu hal, sembahyang, Masya-Allah.

#2; Pemerhatian
Alhamdulillah, pandai ayah mengajar anak sembahyang. Tapi ayah tak cukup bijak mendidik diri sendiri dan anak. Waktu sembahyang tadi, puas saya cari saf yang tiada kanak-kanak. Sebab apa? Sebab, kalau anak-anak ini tidak solat(belum baligh,baru 3-4 tahun), saf yang wujudnya kehadiran homosapien itu tidak sah, melalui ustazlah. Perkara ini dah ditegur oleh ustaz-ustaz yang seringkali beri ceramah. Patutnya, ayah bawa anak ke bahagian paling tepi dalam saf, baru betul. Tambahan lagi, saf pun tak cukup rapat. Entahlah bila nak hilang ego masing-masing. Kalau ada tengok video mempersenda Islam sekalipun, safnya rapat. Kata Imam yang pandai sangat baca doa Qunut tu, "Long, rapatkan saf, nanti, syaitan dan lori-lorinya bakal masuk".



Tapi, saya hanya keluarkan pendapat. Kadang-kadang, orang berumur ini sangat sensitif. Takut pula jejaskan silaturrahim yang tak terbina ni. Saya harap dapat memperbetulkan diri sendiri juga kerana sesungguhnya tiada yang sempurna di dunia kecuali Allah SWT.

p/s: kalau penulis ada anak, macam mana pula? haha.

Thursday, March 17, 2011

Kena 2 Tahun, Baru Jadi Manusia

Lebih 68 hari, tempoh yang agak sekejap sebenarnya telah tamat dan kini saya menjalan hidup seperti biasa. Haha. Sebenarnya, rasa rindu pula pada kawan-kawan kompeni Bravo yang tersayang. Banyak rasanya kenangan yang kami lalui sebab 68 hari itu walaupun sedikit, kalau dah hari-hari ragam lain-lain, memang syok! Huhu.

Okay, that's not the topic. Actually, it's about boys, and men. Can you give me the difference between both of it? What is boy? What is men? I'm trully dissapointed if you say, it's just the same. For me, there are a lot of difference between both status although they come from same type 'homosapien'.



Tempoh hari, saya tonton sebuah rancangan dalam National Geography; From Boys to Men:Every Singaporean Son. Dalam rancangan itu, diceritakan serba sedikit fasal Khidmat Negara ala Singapura. Fuh, dahsyat. Latihan yang diterima kalau dibandingkan dengan apa yang saya jalani, kata ibu, jauh semanggang. Yalah, tempoh 3 bulan, latihan bersama JL yang bukan tentera, banyak modul yang tidak bercorak fizikal. Senang cerita, sangat berbeza dengan corak 'National Service' yang Singapura gunakan.



At the end of the episode, one of the captain said to all of the participant(they call recruit) that they have changed from boys to men. The question is, is it us(wira and wirawati) is not boys? Oh, I forgot that Malaysia also provide women, not only men. So, it's not impossible if top rank sharpshooters came from girls(who will become women), and they qualified for that(in my camp lah).

Kalau sekadar menonton, mungkin sukar ditafsir. Tapi, andai kita taakul dan perhatikan, wujud rasionalnya PLKN dijalankan di Malaysia. Sekian, tammat.

p/s: PLKN ada ajar fasal nak hidup dengan kerja yang profesional, bukan hanya pegang senjata tau.