BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, December 31, 2010

Pencipta Manusia

Salam sejahtera buat pembaca. Hari ini saya tidak punya buah fikir yang menarik untuk diutarakan. Sekadar berbincang tentang sebuah novel karya Faisal Tehrani; Tuhan Manusia. Alhamdulillah syukur saya dapat menghabiskan pembacaan sebelum sibuk ke hulu dan ke hilir dengan pelbagai perkara yang perlu dilunaskan. Dalam novel ini, penceritaannya berkisar tentang situasi kebebasan beragama di Malaysia. Melalui novel ini juga saya dapat kenalpasti permasalahan yang berlaku dalam dunia remaja yang serba-serbi dikelirukan.

Hah. Rakan-rakan saya di sekolah tempoh hari sering menyatakan yang ini tak boleh, yang itu tak boleh. Boleh apa? Saya senaraikan ya. Jangan ikut lirik lagu-lagu Lady Gaga yang pelik-pelik, jangan sokong Katy Perry, simbol mata dengan segi tiga, dan macam-macam lagi. Aspek penceritaan berkaitan perkara itu tidaklah ada dalam novel intelek karya seorang novelis yang saya minat ini, tetapi daripada sebab, orang yang menyebabkan serta cara menyebabkan ideologi ini digalurkan dengan baik dalam novel ini.



Apa bendanya tu? Pluralisme. Ideologi ini sebenarnya telah menjadikan umat Islam kini kucar-kacir. Maka tidak hairanlah ramai yang tidak kuat iman memilih jalan untuk murtad. Pluralisme mengamalkan dasar liberal dalam agama. Dikhabarkan, semua agama adalah sama, kalau buat baik, dapat masuk syurga tidak kisah agama apa-apa pun. Seharusnya sebagai umat Islam, kita sebetulnya harus berpegang kepada konsep Yang Esa, maknanya, tidak beranak dan diperanakkan. Masalahnya wujud antara kita yang terpesong akidahnya seperti mana pengasas dan pengikut konsep Bahaisme, Qadiyanisme, Agama Langit dan macam-macam lagi.

Seterusnya, novel ini mengikis sedikit demi sedikit rahsia agama baru ini yang kononnya penyatu kepada semua agama. Yang jernihnya, konsep ini merupakan agenda pihak Barat dalam mengikis iman dalam umat Islam terutamanya. Pada akhir novel, barulah saya terbaca akan perkataan yang selalu disebut-sebut rakan-rakan saya dahulu, Friemaisen*.

Cukup-cukuplah menjadi pengulas novel, saya sarankan agar kita berusaha mengelakkan apa yang berlaku di Turki terjadi ke atas semua negara Islam di dunia. Semoga berjumpa lagi nanti! Assalamualaikum.

* Sila baca, bukan eja untuk mengelakkan saman manusia.

p/s: Tahniah kepada Harimau Malaya! Terima kasih membaca entri terakhir(seketika) kerana saya ingin melunaskan tanggungjawab sebagai rakyat Malaysia menjadi pelatih di Kem PLKN De Bana, Jempol, Negeri Sembilan. Saya mohon kebenaran daripada saudara Faisal Tehrani untuk menerbitkan entri ini ya. Harap-harap saudara tidak mempunyai masalah seandainya membacanya.

0 respon: