BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, December 22, 2010

Kalau Betullah Sardin, Kaya Syarikat

Semalam saya ke Midvalley Megamall untuk berjalan-jalan dengan teman saya. Tujuan sebenar saya adalah untuk menonton cerita baru Mamat Khalid, Hantu Kak Limah Balik Rumah. Bersifat jujur, benar saya minat akan filem garapan beliau yang saya kira banyak memberikan manfaat dan teguran kepada masyarakat. Cara yang sama juga disampaikan oleh beliau menerusi filem ini yang mana mesej-mesej tetap terselit walaupun lawaknya tak habis-habis. Teman saya kadangkala canggung akan sesuatu babak yang pada hematnya, tidak bermakna, walhal sangat mendidik.



Sebenarnya, bukan sinopsis cerita itu ingin saya sampaikan dalam wacana kali ini. Idea saya kali ini lebih kepada situasi yang dialami oleh pengguna komuter KTM Berhad. Faham-faham, saya ke sana dan pulang dari sana menggunakan transpor yang sama. Nak dijadikan cerita, sempatlah juga saya singgah ke rumah mak ngah sebelum berlepas dari Stesen KTM Padang Jawa. Memang selesa sangat-sangat. Apabila tiba di Stesen KL Sentral, saya rasa syukur kerana jumlah pengguna tidaklah seperti 3 bulan yang lepas, kali terakhir saya menggunakannya. Padat. Tetapi kali ini, walaupun memilih untuk berdiri, saya tidaklah terlalu ditekan oleh kepadatan yang pernah saya lalui sebelum ini.

Sebaik puas menonton di panggung, beli sedikit barang dan novel karya Faisal Tehrani, saya fikir dapat saya pulang dengan keadaan yang lebih kurang dengan tadi. Rupanya, tidak seperti yang saya harapkan. Tempoh menunggu yang 30 minit itu tidak berbaloi kerana terpaksa berhimpit dengan pengguna lain ke Stesen KL Sentral. Fikir saya, tentu situasi sama berlaku di sana. Jadi saya andaikan lebih baik saya ke Stesen Kuala Lumpur untuk dapat naik tren pulang, daripada tidak. Alhamdulillah syukur, mudah saya dapat tempat di dalam tren tersebut. Namun, saat tren itu masuk ke kawasan turun naik penumpang di Stesen KL Sentral, bilangan pengguna melebihi bilangan kemampuan tren tersebut. Nasib baik saya sudah di dalam.



Tetapi, dek kepadatan pengguna di luar tren, kawasan turun naik tren ini seolah-olah semacam alveolus yang mana menjadi tempat tukar oksigen-karbon dioksida. Namun, bilangan yang terlampau ramai ini menjadikan tren ini seolah-olah sel tumbuhan yang padat dengan air tanpa pecah(rigid). Berpusu-pusu yang masuk sampaikan kepuasan filem tadi semacam hilang dengan keriuhan yang berlaku. Macam-macam ragam saya lihat. "Why can't you all masuk? Apa problem you all ni hah?", suka hati campur bahasa. Akak, saya sebenarnya nak jawab, "Dalam ni dah padat macam sardin la kak oi. Akak ada duit lebih tak? Apa kata kalau ada, akak beli tren sendiri." Belum kira lagi benggali-benggali putih, negro dan pelbagai lagi warga pelancong yang turut sama tersepit dalam keramaian. Saya pun samalah. Kenalah juga tumpang dagu pada bahu abang Bangladesh mana entah bagi menghilangkan kepenatan mendongak. Terima kasih ya.

Pak Lah pun dah cuba kepadatan yang berlaku semasa pentadbiran beliau

Tapi yang saya peliknya, perhentian bagi komuter ini ditambah. Patutlah setengah jam nampak satu. Lagi satu, bilangan pengguna yang bertambah tidak dikendali dengan jumlah tren yang sepatutnya. Bayangkan, kalaulah begini situasinya tidak berubah, masakan tambah ramai pelancong datang ke sini? Yalah, kata orang, lebih baik sistem pengangkutan sesebuah negara, lebih ramai pelancongnya. Patutlah negara-negara Eropah padat dengan pelancong. Asal mesranya layanan dan khidmat, pastinya saya sendiri pun terpaut. Bukan hendak kritik, sekadar beri pandangan, saya harap pihak pengurusan dapat tambah baik sistem ini. Kalau kita mampu tambah stesen yang digunakan untuk perhentian komuter ini, perkenal perkhidmatan tren elektrik (ETS), tambah lagi dengan projek transit aliran massa (MRT) dan kereta api berkelajuan tinggi, apa salahnya tambah-tambah bilangan tren untuk berkhidmat.

0 respon: