BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, December 27, 2010

Bukan Setakat Berlutut

Hah. Semalam sewaktu pulang dari kampung, lebuhraya seakan-akan padat dengan pengguna. Salah waktu pulang rasanya. Sebab, waktu hujung minggu begini, kalau petang orang sibuk pulang ke kota dari kampung halaman masing-masing. Lagi-lagi selepas perayaan Hari Natal semalamnya. Fuh. Sesak.

Perjalanan pulang dari Bentong ke rumah saya memang indah pemandangannya. Perjalanan turun dari Genting Sempah ke Gombak menampakkan keindahan ciptaan Illahi. Tetapi, keindahan itu terganggu-gugat dengan kesesakan jalanraya.

"Kak, kita salah time la"
"Akak ikut cakap mak je. Redha je la."




Sakit mata juga menghayati petang-petang begini dengan kesesakan. Terhenjut-henjut kereta nak bergerak. Perlahan habis. Tetapi, ia hanya sementara. Sekejap ada, sekejap tiada. Sampai di satu tempat, kelihatan beberpa buah kenderaan mengibarkan Jalur Gemilang.

"Oo... Malam ni Malaysia lawan Indonesia lah"
"Patut la jem"

Baru saya ingat pada malamnya akan berlangsung satu pertandingan bola sepak antara dua negara yang berkait rapat di nusantara. Ingat lagi kereta yang diparkir hampir 2km dari Stadium Putra. Jauhnya. Tapi, saya sangat berbangga dengan semangat penyokong ini kerana bukan senang nak kumpul hampir 70000 penyokong Malaysia sekaligus. Kalau adapun, penyokong Red Warrior yang memang fanatik.



Jadi, saya yang tidak berkesempatan ke sana hanya menyaksikan perlawanan itu dari rumah. Nasib baik hujan lebat yang berkemungkinan disebabkan proses tolak hujan di kawasan Bukit Jalil dan kawasan kenduri kendara beransur reda, boleh juga saya saksikan perlawanan itu secara siaran berbayar.

Ribuan penyokong Malaysia yang rata-rata berbaju kuning sangat menghangatkan suasana di stadium. Walaupun saya tiada di tempat kejadian, tetapi saya mengerti perasaan berada di sana atas sebab pengalaman yang ada sewaktu masih pucuk dahulu. Keinginan penyokong memberikan sokongan sememangnya membuahkan hasil yang ditunggu-tunggu apabila Malaysia menang dalam final pertama Piala Suzuki AFF dengan agregat 3-0. Alhamdulillah syukur atas kejayaan itu. Cuma sakit hati dengan segelintir penyokong yang suka-suka mencarkan laser pada penjaga gol Indonesia. Sudahlah mamat itu kecoh. Nasib baik gangguan itu dihentikan segera sebelum terlambat. Tetapi, ada juga rasa geli hati atas tindakan penjaga gol lawan itu yang terlalu kecoh fasal laser sampaikan bolos tiga gol. Hah. Padan muka.



Jadi, saya dapat rasakan kemenangan akan berpihak kepada Harimau Malaya atas kelebihan strategi, gol dan kemampuan. Harap-harap semangat yang ada pada pemain kelmarin dapat dijelmakan lagi di Stadium Gelora Bung Karno nanti. Kali ini, kredit saya untuk penyerang, Nor Shahrul Idlan Talaha dan Safee Sali yang mantap menyerang, gerakan S. Kunanlan, bek-bek yang mantap serta penjaga gol. Ternyata perkahwinan Talaha memberikan semangat kepadanya.

Yang lagi satu, fasal pelakon Indonesia yang 'struggle' ke Malaysia bagi menyokong pasukan Garuda itu. "Saya mahukan pemain-pemain Malaysia berlutut atas kekalahan mereka". Itu kata-kata Rachel Maryam yang saya rasa cukup menggelikan hati saya selaku peminat pasukan Harimau Malaya. Kalau dapat jumpa dia, saya nak kata, "Kak, pemain Malaysia bukan aje berlutut, siap sujud syukur lagi atas kemenangan 3-0".

p/s: redha ya Rachel.

4 respon:

IMANSHAH said...

lebuh taya padat ke??sesak kot

aku budak baru said...

paman!
okey, tak berkaitan post pon.
huehue.

armouris said...

tahniah Malaysia! Main bola jangan sampai cedera - Kecederaan/Kematian di Padang Bola Sepak
re

Haziq Janudin said...

nak dramatik sket...
huhu