BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, May 24, 2010

Pemarah? Perlukah?



Bercakap tentang sikap manusia yang satu ni, pastinya kita pun tak lari daripadanya. Sifat ini sememangnya ada dalam diri manusia yang membolehkan kita tanpa segan silu dan konfiden mengangkat tangan untuk menampar, menempeleng, menumbuk ataupun menyekeh pipi, bahagian muka, kepala, ataupun anggota tubuh yang lain. Haha. Memang tergelak juga menulis artikel ini, tapi tidak ada salahnya kita berkongsi.

Nak dijadikan cerita, saya merupakan seorang pemarah. Percaya? Mungkin ada yang kata ya, dan ada yang kata tidak. Bagi yang mengenali, sifat marah sebenarnya tidaklah boleh disamakan dengan rupa ataupun senyuman yang agak kedekut untuk diberikan. Kadang-kadang, ada orang yang mempunyai raut wajah yang menggerunkan, sebenarnya dia seorang yang baik hati. Tapi, majornya tidak begitu, kerana kata orang, hati yang ganas nampak di muka(eh, adeke? haha).

Sambung balik cerita tadi. Saya dikatakan sebagai seorang yang suka marah-marah. Entah kenapa. Tapi ada kalanya saya rasa begitu saat masa, ruang dan peluang saya terganggu. Bagi saya, nada itu memainkan peranan dalam bertutur. Maka, ramai yang beranggapan saya suka marah sedangkan nada suara saya memang begitu. Haha. Macam itu pun boleh. Bukan apa, saya ni jenis yang suka menegaskan sesuatu. Jadi, tidak hairanlah andai nada pertuturan saya tidak disenangi. Tapi jangan salah tafsir ya. Rakan-rakan saya tetap rapat dengan saya, cuma tidak menyenangi saya apabila saya mula bengang akan sesuatu.

Memang itulah lumrah manusia. Kalau nak cerita, pelbagai kisah berlaku hanya disebabkan sifat ini. Masih ingat lagi saat seorang bapa membunuh anaknya yang begitu sayang akan kandungan luar nikahnya, walhal, anak itu dibenihkan sang bapa sendiri. Perasaan malu bercampur marah itu membuatkan si bapa mengelar si anak yang dulunya pernah menjadi mangsa kerakusan bapa gila seks. Kisah ini kalau tidak silap pernah saya baca di majalah Mastika. Islam sendiri tidak menggalakkan kita marah-marah. Kata orang, As-sobaru minal iman. Iman separuhnya daripada kesabaran. Saidina Ali pun ada kata, marah musuh utama akal. Jadi, renungkan diri kita sendiri mengapa Allah perkenalkan Istighfar kepada umat Islam. Sekian...

0 respon: