BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, May 9, 2010

Hari Ibu 2010




Hari Ibu merupakan hari yang sangat bermakna buat kita. Sebenarnya, ada yang menyatakan bahawa perayaan ini lahir dari satu adat pemujaan ibu di Yunani Purba, yang menyambut satu perayaan untuk Cybele, ibu dewa-dewi Yunani yang agung. Perayaan ini diadakan sekitar equinoks musim bunga di Asia Kecil dan tidak lama kemudian di Rom dari 15 hingga 18 Mac. Orang Rom Purba juga menyambut sebuah perayaan bernama Matronalia yang memperingati dewi Juno, dan ibu lazimnya diberi hadiah pada hari ini.

Purqoui, bagi saya tidak salah menyambut satu hari yang mengingatkan kita pada dugaan si ibu yang penat membela anak dari kecil sehingga besar. Memang benar, hari ibu, bukan hari ini sahaja, tetapi hari-hari. Memanglah. Tetapi, agak-agak ada tak yang setiap hari menyatakan selamat hari ibu kepada ibunya? Kalau ada, saya memang nak tabik 'spring' kepada hamba Allah tersebut.

Ucapan Selamat Hari Ibu saya hulurkan buat semua ibu di dunia ini. Pagi tadi pun, saya telefon ibu saya selepas selesai pemeriksaan asrama dan mengucapkannya. Harap-harap anda semua berpeluang. Andai tidak, sedekahkanlah doa buat mereka. Buat mak, adik sayang mak sangat-sangat. Bagi adik, maklah segalanya. Mak boleh jadi mak, jadi abah, cikgu pun boleh. Sayang mak. Adik harap, adik dapat membalas segala jasa mak bila adik besar nanti. Muahx!!!

0 respon: