BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, May 16, 2010

Hari Guru 2010






Selamat Hari Guru! Hari ini merupakan hari yang disambut oleh semua pihak yang pastinya pernah berada di bawah tunjuk ajar seorang guru. Sekolah saya akan menyambutnya esok tetapi tidak kisahlah sama ada hari ini atau esok, ia tetap memberikan makna. Hari guru bagi saya sangat bermakna. Kerana, akak saya juga seorang guru. Haha. Bukan itu sebenarnya. Gurulah yang telah membentuk saya sehingga saya menjadi dewasa.

Masih saya ingat akan pengorbanan guru-guru saya di sekolah rendah. Antara yang saya ingat, Cg Herman, Cg Shahrina,(kedua-duanya pakcik dan makcik kpd Zarfan, rakan saya di STAR), Cg Uzaimi, Cg Azamah, Cg Fatimah, Cg Khoo, Cg Cham, Cg Kang, Cg Waniza, Cg Hafizah, Ustazah Zahratul Laily, Cg Norizan, Ustaz Sarjono, arwah Ustazah Hamidah, Ustazah Supinah, Ustazah Tuti dan lain-lain. Sesungguhnya, mereka sangat bertnaggungjawab dalam membentuk saya sehingga saya mendapat tawaran SBP dan kini di STAR. Terima kasih Cikgu! Masih ingat lagi saat Cg Herman tak sudah-sudah menempatkan saya dalam setiap pasukan permainan sekolah dalam usaha nak mengaktifkan saya. Masih ingat lagi saya akan Cg Uzaimi yang tidak segan-segan membenarkan saya tidur di rumahnya semalaman atas alasan untuk menyertai pertandingan menyanyi. Teacher Khoo & Teacher Azamah juga saya tak lupa atas tunjuk ajarnya yang menjadikan saya pelajar cemerlang Bahasa Inggeris di sekolah rendah. Gandingan suami isteri, Ustaz Sarjono dan arwah Ustazah Hamidah memang membentuk saya untuk menghormati orang tua. Tetapi, ajal Ustazah Hamidah telahpun menjemputnya ke Rahmatullah pada tahun 2007 yang lalu.

Saat saya mendaftar di STAR, saya tidak lari daripada menimbulkan masalah iaitu, 'homesick'. Fikir-fikir kembali, lawak sungguh usaha saya nak keluar STAR. Puas Cg Kamarudin dan Cg Zul berusaha untuk memastikan saya kekal di STAR. Cg Noridah juga berperanan membantu saya untuk yakin kekal di STAR apabila memberikan saya pelbagai peluang dalam arena perdebatan untuk saya suka akan kehidupan berasrama. Alhamdulillah, semua dapat saya tempuhi. Cg Shahnun juga tidak saya lupa kerana beliau yang pada mulanya tidak berkenan akan saya yang masuk KDBM STAR kerana pe'el waktu Form 1 akhirnya menerima saya dan rapat dengan saya. Guru-guru STAR yang mengajar saya juga tidak kurang hebatnya. Masih saya ingat lagi saat saya tidak disukai Cg Zuraida semasa Form 1, kini menjadi pendidik saya dalam subjek Additional Mathematics. Cg Kamariah juga sangat rapat dengan saya dan beliau sangat membantu saya dalam mencari idea untuk menghumourkan kaedah perdebatan saya. Cikgu-cikgu lain, tidak pernah saya lupa. Cuma tidak saya punya peluang yang sangat banyak untuk saya coretkan dalam ruangan ini, tetapi yakinlah, bahawa setiap daripada anda, namanya ada dalam doa-doa saya. Akhir kata, Terima Kasih Cikgu!

0 respon: