BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, April 30, 2010

Takut Perempuan?


Bersama Nurezzah Abdullah; kakak angkat saya

HKSBP Peringkat Kebangsaan sekali lagi akan diadakan pada 1-4 Jun ini di Sekolah Menengah Sains Pasir Putih. Alhamdulillah, ini merupakan kali keempat saya untuk pergi ke pertandingan yang cukup berprestij ini. Tapi, bukannya empat tahun sebagai pendebat yang mewakili sekolah, 2 tahun sebagai penonton, 2 tahun lagi, tahun lepas dan tahun ini sebagai pendebat.

Isu PPM tahun lepas kembali dalam ingatan saya. Ketika itu, HKSBP ini dianjurkan oleh Sekolah Seri Puteri, Cyberjaya. Dalam suka-suka untuk ke sekolah yang perempuan semuanya(STAR kan laki aje), ketakutan sebenarnya wujud dalam diri saya. Mana tidaknya, 4 tahun bersekolah di sekolah yang semuanya Adam. Sudahnya, saya macam terkena 'electric shock'. Takut perempuan. Haha. Memang tak dijangka perkara tersebut. Kesannya, pasukan kami kalah dua perlawanan daripada tiga perlawanan sedangkan kami merupakan naib johan Pertandingan Debat Antara Sekolah Menengah Malaysia 2009.

Benar, sepatutnya bukan perkara ituyang perlu dijadikan alasan buat kami. Namun, apa yang saya dapat konklusikan sebenarnya berkaitan dengan sifat manusia yang sentiasa perlukan rakan ataupun teman yang berlainan jantina. Itu fasallah, fokus untuk membawa pulang Piala Perdana Menteri pada tahun sudah sedikit terjejas. Mana taknya, yang ini nak pilih yang itu. Yang itu nak yang ini. Adoi.

Sebenarnya, saya juga diselubungi perasaan malu yang agak melampau. Biasalah, orang tak kacak, tak jambu. Haha. Tambah pula dengan muka yang berjerawat. Sekarang tinggal kesanlah. Dengan badan saiz budak ragbi yang dah lama tak main(lu pikirla sendiri), perasaan malu dan kurang yakin memang berlemak dalam diri saya. Lepas itu, orang kata saya sombong pula, padahal, mereka tak tahu yang saya ni penyegan orangnya. Haha. Perkara ini selalu juga saya luahkan kepada rakan-rakan rapat saya.

Perkara ini terbawa-bawa sampailah ke HKSBP Zon Utara yang lepas di SMS Sultan Mohamad Jiwa. Ada rakan saya dari beberpa buah sekolah menegur saya, tapi tak diberikan respon yang baik. Alahai. Maaflah. Aku culture shock nih. Haha. Tapi, taklah pula saya masam aje bila bertemu orang. Saya cuba untuk senyum walaupun di sekolah orang kata saya garang. Haha.

Alhamdulillah, debat di UIA telah merubah saya kerana ini merupakan tahun terakhir saya dan saya mahukan ramai kawan. Di sana, saya mula senyum dan menegur para pendebat dari seluruh negara. Rupanya, kaum Hawa ni tak kisah sangat pasal rupa ni. Janji ramah. Haha. Saya ni ramah tidaklah. Cuma suka berbual, walaupun pendek-pendek. Kali inilah saya mula kenal ramai kawan. Yang lelaki confirmlah. Perempuan juga ada. Haha. Seronok juga bila kenal ramai orang.

Harapan saya sebenarnya cuma satu. Allah pernah berfirman yang bermaksud, Dia tidak mencipta sesuatu yang berlainan melainkan untuk beribadah untuknya. Nabi Muhammad SAW pula bersabda, Allah mencipta manusia berlainan suku, jantina, kaum kerana mahukan pertemuan dan persahabatan antara jenis yang berbeza. Jadi, tidak kisahlah lelaki atau perempuan, kalau boleh saya nak kenal dengan semua supaya pisang tidak berbuah dua kali...

0 respon: